Ułatwienia dostępu

Debata Mentorów UEK – czyli jak Oni to robią?

Tam, gdzie spotykają się doświadczenie, ciekawość i otwartość — rodzi się nowa jakość edukacji!

22 października 2025 roku na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie odbyło się kolejne spotkanie z cyklu „Dydaktyczne Inspiracje”Debata Mentorów UEK: „Czyli jak Oni to robią?”. Wydarzenie inaugurujące nowy rok akademicki poświęcone było dydaktyce oraz roli mentora w środowisku akademickim. Była to wyjątkowa przestrzeń wymiany doświadczeń, refleksji i rozmów o tym, co dziś oznacza być nauczycielem akademickim – przewodnikiem, inspiratorem i partnerem w procesie odkrywania wiedzy.

Spotkanie było również okazją do uhonorowania laureatów plebiscytu Mentorzy UEK – inicjatywy tworzonej przez studentów, którzy wskazują dydaktyków szczególnie wpływających na ich rozwój, zaangażowanie i drogę akademicką. W tym roku tytuły przyznano w pięciu kategoriach, odzwierciedlających różnorodność dydaktycznych postaw i talentów:

  • dr hab. Mateusz Folwarski, prof. UEK – Innowator – zawsze o krok przed nowinkami i technologiami dydaktycznymi,

  • prof. dr hab. Ewa Miklaszewska – Autorytet – mistrzyni budowania szacunku i wzoru do naśladowania,

  • mgr Kinga Bauer – Motywator – źródło energii i inspiracji, które porywa studentów do działania,

  • mgr Wojciech Jarosz – Pozytywna Dusza – dydaktyk budujący wyjątkową atmosferę bliskości i zrozumienia,

  • dr Maciej Cycoń – Supermentor – niekwestionowany lider i wielokrotny laureat plebiscytu.

Podczas debaty prowadzonej przez dr hab. Małgorzatę Tyrańską, prof. UEK – Prorektor ds. Kształcenia i Studentów – Mentorzy opowiadali o współczesnej roli nauczyciela akademickiego. Podkreślano, że fundamentem mistrzostwa dydaktycznego są kompetencje merytoryczne, autentyczność, ciekawość świata, dialog oraz szacunek wobec studentów. Zwracano również uwagę na rosnącą wagę krytycznego myślenia, elastyczności i odpowiedzialnego korzystania z nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji.

Choć narzędzia kształcenia dynamicznie się zmieniają, istota pracy akademickiej pozostaje niezmienna: inspirować, motywować, towarzyszyć w odkrywaniu wiedzy i budować relacje oparte na zaufaniu. Wartość różnorodnych metod dydaktycznych – od debat oksfordzkich i kazusów, przez pracę projektową, po aktywizujące formy zajęć – była jednym z kluczowych tematów rozmowy.

Spotkanie, potwierdziło, że najlepsza edukacja rozwija się poprzez współdzielenie doświadczeń i budowanie akademickiej wspólnoty.

W tym duchu zapraszamy na kolejne wydarzenia z cyklu „Dydaktyczne Inspiracje” – przestrzeni twórczej wymiany myśli, praktyk i inspiracji dydaktycznych. Przed nami kolejny rok pełen rozmów, nowych idei i wspólnego tworzenia jakości kształcenia na UEK.

Zapraszamy już 26.11.2025 r. Wzbogacająco różni – neuroróżnorodność na sali zajęć Pawilon G, sala G 013.

Do zobaczenia!

Pozostałe aktualności

Obraz przedstawia dwa krzesła po bokach, pomiędzy którymi znajduje się mały stolik z mikrofonami

Debata Mentorów UEK – czyli jak Oni to robią?

Duży napis AI na płytce komputerowej

Zaproszenie na webinar – „ChatGPT: Twój osobisty asystent AI – jak zorganizować życie zawodowe i prywatne”

Dzień pracy z psem na UEK

Dzień pracy z psem na UEK