22 października 2025 roku na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie odbyło się kolejne spotkanie z cyklu „Dydaktyczne Inspiracje” – Debata Mentorów UEK: „Czyli jak Oni to robią?”. Wydarzenie inaugurujące nowy rok akademicki poświęcone było dydaktyce oraz roli mentora w środowisku akademickim. Była to wyjątkowa przestrzeń wymiany doświadczeń, refleksji i rozmów o tym, co dziś oznacza być nauczycielem akademickim – przewodnikiem, inspiratorem i partnerem w procesie odkrywania wiedzy.
Spotkanie było również okazją do uhonorowania laureatów plebiscytu Mentorzy UEK – inicjatywy tworzonej przez studentów, którzy wskazują dydaktyków szczególnie wpływających na ich rozwój, zaangażowanie i drogę akademicką. W tym roku tytuły przyznano w pięciu kategoriach, odzwierciedlających różnorodność dydaktycznych postaw i talentów:
dr hab. Mateusz Folwarski, prof. UEK – Innowator – zawsze o krok przed nowinkami i technologiami dydaktycznymi,
prof. dr hab. Ewa Miklaszewska – Autorytet – mistrzyni budowania szacunku i wzoru do naśladowania,
mgr Kinga Bauer – Motywator – źródło energii i inspiracji, które porywa studentów do działania,
mgr Wojciech Jarosz – Pozytywna Dusza – dydaktyk budujący wyjątkową atmosferę bliskości i zrozumienia,
dr Maciej Cycoń – Supermentor – niekwestionowany lider i wielokrotny laureat plebiscytu.
Podczas debaty prowadzonej przez dr hab. Małgorzatę Tyrańską, prof. UEK – Prorektor ds. Kształcenia i Studentów – Mentorzy opowiadali o współczesnej roli nauczyciela akademickiego. Podkreślano, że fundamentem mistrzostwa dydaktycznego są kompetencje merytoryczne, autentyczność, ciekawość świata, dialog oraz szacunek wobec studentów. Zwracano również uwagę na rosnącą wagę krytycznego myślenia, elastyczności i odpowiedzialnego korzystania z nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji.
Choć narzędzia kształcenia dynamicznie się zmieniają, istota pracy akademickiej pozostaje niezmienna: inspirować, motywować, towarzyszyć w odkrywaniu wiedzy i budować relacje oparte na zaufaniu. Wartość różnorodnych metod dydaktycznych – od debat oksfordzkich i kazusów, przez pracę projektową, po aktywizujące formy zajęć – była jednym z kluczowych tematów rozmowy.
Spotkanie, potwierdziło, że najlepsza edukacja rozwija się poprzez współdzielenie doświadczeń i budowanie akademickiej wspólnoty.
W tym duchu zapraszamy na kolejne wydarzenia z cyklu „Dydaktyczne Inspiracje” – przestrzeni twórczej wymiany myśli, praktyk i inspiracji dydaktycznych. Przed nami kolejny rok pełen rozmów, nowych idei i wspólnego tworzenia jakości kształcenia na UEK.
Do zobaczenia!