Ułatwienia dostępu

AI: szansa czy zagrożenie? Głos uczestników V Sympozjum Dydaktycznego UEK

Czy sztuczna inteligencja to szansa czy zagrożenie? – uczestnicy V Sympozjum Dydaktycznego UEK dzielą się swoimi refleksjami i emocjami w krótkim wideowywiadzie.

Sztuczna inteligencja – temat, który wywołuje emocje, rodzi pytania i inspiruje do refleksji. Podczas V Sympozjum Dydaktycznego UEK 2025 zapytaliśmy uczestników o ich osobiste spojrzenie na AI.

Czy to szansa, czy zagrożenie? Głosy były podzielone – niektórzy dostrzegają w AI ogromny potencjał, inni podchodzą z ostrożnością. Wielu wskazywało, że to przede wszystkim narzędzie – zależy, jak i przez kogo zostanie wykorzystane.

Pytani o to, czego AI nie zastąpi, rozmówcy bez wahania wskazywali: człowieka. Wskazywano także na empatię, myślenie, bliskie relacje, nauczycieli i emocje – to, co stanowi sedno edukacji i kontaktu międzyludzkiego.

A gdyby AI było kolorem? Padały odpowiedzi: niebieski, zielony, żółty, fioletowy, ale też brunatny i czarny – barwy pełne znaczeń i emocji, pokazujące różnorodność postrzegania tej technologii.

A płeć? Zdania były równie podzielone: kobieta, mężczyzna, dziewczynka, bezpłciowa, a czasem – kolorowa. To pokazuje, jak trudno przypisać AI jednoznaczną tożsamość – i jak bardzo zależy ona od naszych własnych wyobrażeń.

Sympozjum zostało podsumowane jako inspirujące, perfekcyjnie zorganizowane i pełne refleksji nad wyzwaniami współczesnej dydaktyki. Uczestnicy docenili możliwość spotkania, wymiany doświadczeń oraz wspólnego budowania świadomości i kompetencji w zakresie wykorzystania AI w edukacji.

Zachęcamy do obejrzenia filmów z wypowiedziami uczestników:

Pozostałe aktualności

V Sympozjum Dydaktyczne UEK – zobacz, jak było!

Sztuczna inteligencja w edukacji – moda, zagrożenie czy przyszłość, której nie da się zatrzymać?

AI: szansa czy zagrożenie? Głos uczestników V Sympozjum Dydaktycznego UEK