Przykładowo, narzędzie forum nie zawsze musi został użyte w celu dyskutowania, narzędzie głosowanie nie zawsze musi służyć do głosowania, itp. Dzisiaj pochylimy się chwilę nad grupami – po to, aby zauważyć, że grupy w Moodle nie zawsze muszą być grupami i dowiedzieć się, co ciekawego może z tego faktu wynikać 🙂
Kiedy zajrzymy do słownika (np. tutaj), dowiemy się, że grupa to:
- pewna liczba jednostek skupiona w całość
- lub zbiorowość, której członkowie połączeni są jakąś więzią
- lub zespół ludzi, np. spełniających określone zadanie.
Dalsze definicje już nie dotyczą ludzi, więc je pomijam.
No właśnie, to właściwie ile osób (a w naszym przypadku – ilu studentów) musi być w grupie, aby można było mówić o grupie? Dziesięć osób? Pięć? Dwie osoby? A czy jedna osoba to nadal grupa? Nie podejmuję się tutaj odpowiadać na to pytanie z punktu widzenia językoznawczego ani socjologicznego ;-), ale w Moodlu możemy utworzyć grupę składającą się z jednego studenta i takie jednoosobowe grupy mogą się okazać bardzo przydatne. Dzięki temu możemy na przykład utworzyć forum dyskusyjne i jeśli włączymy w tym forum tryb „osobne grupy”, to wtedy każdy student będzie miał niejako własne forum, do którego pozostali nie mają wglądu. Oczywiście nie chodzi o to, żeby każdy student w tym forum dyskutował sam ze sobą (choć to też może być ciekawe i w pewnych sytuacjach uzasadnione), ale w takim forum możemy my – jako prowadzący – dyskutować z każdym studentem indywidualnie, na przykład omawiając jego/jej pracę zaliczeniową, postępy w pisaniu pracy dyplomowej itp.
Poniżej znajdą Państwo trzy filmy, z których dowiecie się:
- Jak działają grupy w kursach w Moodle?
- I jak je utworzyć w swoim kursie?
Natomiast z trzeciego filmu osoby bardziej moodlowo zaawansowane dowiedzą się, co trzeba zrobić i o czym pamiętać, żeby w jednym kursie mieć kilka różnych alternatywnych podziałów na grupy.