Ułatwienia dostępu
Autor:
Przemysław Stencel
Ale uwaga! Jest kilka sposobów wyliczania średniej i wyniki zastosowania każdego z tych sposobów będą różne. Dlatego też, decydując się na wyliczanie oceny końcowej jako średniej, trzeba świadomie zdecydować, której średniej używamy.
Zacznijmy od tego, że aby wybrać metodę wyliczania oceny końcowej za kurs, po wejściu do dziennika ocen należy przejść do sekcji „Konfiguracja -> Ustawienia dziennika ocen”
Następnie w wierszu przy nazwie kursu klikamy „Modyfikuj” i „Edytuj ustawienia”:
i z listy „Zestawienie” wybrać sposób liczenia oceny końcowej, który chcemy zastosować w naszym kursie:
Najczęściej używane są Suma ocen lub Prosta średnia ważona. No właśnie, dlaczego Prosta średnia ważona, a nie po prostu Średnia ocen? Rozważmy różnicę między tymi dwoma metodami na przykładzie. Dla uproszczenia załóżmy, że w naszym kursie mamy dwa zadania:
Czyli w sumie w całym kursie studenci mogą potencjalnie uzyskać 30pkt.
Rozważmy przypadek studenta Marcina, który zarówno w quizie, jak i w zadaniu uzyskał 10 pkt, czyli w sumie za cały kurs zdobył 20 puknktów na 30 możliwych do zdobycia (jeśli sposób wyliczania oceny końcowej będzie sumą ocen):
A co w przypadku, jeśli wybierzemy średnią lub prostą średnią ważoną? Wyniki będą różne:
Jak widać, średnia ocen powoduje zrównanie ważności zadań w kursie, mimo że jedno z nich zostało przez Prowadzącego „wycenione” na 10 pkt, a drugie na 20 pkt. Natomiast prosta średnia ważona odzwierciedla różnicę pomiędzy wagą zadań. I to jest najważniejsza przesłanka, która powinna nam pomóc zdecydować o wyborze jednej z tych dwóch metod liczenia oceny końcowej. Jako prowadzący powinienem sobie po prostu zadać pytanie – Czy to, że niektore zadania w moim kursie mają więcej punktów niż inne, odzwierciedla ważność (lub stopień trudności) tych zadań? Jeśli tak, to wybieram prostą średnią ważoną. Jeśli nie, to wybieram średnią.
Ja osobiście uważam, że dobrze jest, jeśli ilość punktów za zadanie odzwerciedla ważność lub trudność zadania, ponieważ studenci wtedy widzą wyraźnie, które zadania w kursie są wg mnie ważniejsze, ale to pewnie jest temat do zupełnie innych rozważań (może przy okazji jakiejś kolejnej pigułki w przyszłości, kto wie…?)
Projekt Portal wiedzy jest realizowany w ramach Zadania 4. Zintegrowanego Programu Rozwoju UEK, realizowanego przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Uniwersytet Ekonomiczny
w Krakowie
Powiadomienia