Ułatwienia dostępu

Powrót do Prelegenci

Przemysław Bąbel

Przyszłość jest dzisiaj: Czego i jak powinniśmy uczyć?

Żyjemy w czasach, w których świat zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Tempo tych przemian jest tak duże, że często nie zdajemy sobie sprawy z ich skali i głębokości. Tymczasem system edukacji, jej cele i sposoby realizacji zmieniają się znacznie wolniej niż otaczający nas świat. Nadal łatwo dostrzec w nim echa dziewiętnastowiecznych idei nauczania. Wykład jest zaproszeniem do refleksji nad rolą edukacji w XXI wieku. Jakie cele powinna dziś realizować szkoła i uniwersytet? Czego właściwie powinniśmy uczyć i w jaki sposób? Będę przekonywał, że w świecie przeładowanym informacjami powinniśmy uczyć nie tylko wiedzy, lecz przede wszystkim umiejętności jej samodzielnego zdobywania, krytycznego myślenia i oceny wiarygodności źródeł. Zwrócę też uwagę, że coraz większego znaczenia nabiera zapomniana funkcja edukacji – wychowanie młodego pokolenia. Skuteczne nauczanie i wychowanie są jednak możliwe tylko wtedy, gdy oparte są na naukowo potwierdzonych metodach edukacyjnych, a nie na modnych, atrakcyjnych, lecz niezweryfikowanych naukowo trendach.


Prof. dr hab. Przemysław Bąbel

jest psychologiem, profesorem z tytułem honorowym profesora zwyczajnego w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Należy do grona najbardziej wpływowych naukowców na świecie – dwukrotnie znalazł się w rankingu Uniwersytetu Stanforda i Elsevier obejmującym 2% najczęściej cytowanych badaczy (2023, 2025). Autor ponad 150 publikacji naukowych i ponad 100 popularnonaukowych. Jego badania nad uczeniowymi mechanizmami działania placebo, pamięcią bólu oraz psychologicznymi czynnikami wpływającymi na percepcję bólu były szeroko komentowane w międzynarodowych mediach, m.in. The New York Times, New York Magazine, CBS News i The Sunday Times.

Prof. Bąbel zajmuje się także zastosowaniem analizy zachowania i psychologii pamięci w edukacji oraz psychoterapii bólu przewlekłego i osób ze spektrum autyzmu.

Pełni funkcję prodziekana ds. naukowych Wydziału Filozoficznego UJ, prezesa Polskiego Towarzystwa Psychologii Behawioralnej, członka zarządu Society for Interdisciplinary Placebo Studies oraz Komitetu Psychologii Polskiej Akademii Nauk. Laureat nagrody PAN „Złoty Umysł – Mistrz Popularyzacji Wiedzy” (2008) i Nagrody Prezesa Rady Ministrów za osiągnięcia habilitacyjne (2018). W 2019 r. został wybrany Fellow of the Association for Psychological Science w uznaniu wybitnego wkładu w rozwój badań psychologicznych.