Na początek liczby — ostatecznie jesteśmy na Uniwersytecie Ekonomicznym. 70% uczniów korzysta z nauczania indywidualnego w postaci korepetycji oraz zewnętrznych usług korepetycji pod e8 oraz maturę. Polski rynek korepetycji w 2024 roku szacowany był ponad 4 mld złotych. Ponad 60 tys. uczniów korzysta z edukacji domowej, która jest systematycznie prywatyzowana. Program Tutoring AGH zwrócił 100% satysfakcji ze strony uczestników jako pierwszy program dydaktyczny w historii uczelni. Tendencja jest zauważalna i jasna: tak jak po umasowieniu łańcuchów produkcji rzemiosło i rękodzielnictwo przeniosło się do sektora towarów luksusowych, a wiele polskich firm odzieżowych segmentu premium odniosło gigantyczny sukces (przykłady: Miler, Poszetka, Macaroni Tomato, Zack Roman), tak po umasowieniu edukacji nauczanie szyte na miarę zaczęło być doceniane w sposób bezprecedensowy. Także dlatego, że jest niezwykle skuteczne, a w ostateczności zawsze docenia się to, co stworzone ręką ludzką i dla ludzi.
Jak przenieść tego rodzaju praktyki do nauczania umasowionego, którego i ja jestem nolens volens przedstawicielem? Jak pracować indywidualnie z grupą kilkunastu osób na seminarium, jak z grupą kilkuset osób na zajęciach, a jak z grupą kilkudziesięciu osób w klasie szkolnej? Jak mogą w tym nas wspomóc aplikacje webowe i mobilne? Dlaczego w tym kontekście pozbywanie się smartfonów ze szkół jest szkodliwą głupotą? Dlaczego tym samym jest zadawanie zadań domowych w dobie świetnie rozwiązujących je modeli językowych (LLM), zwanych potocznie sztuczną inteligencją? Dlaczego tragicznym w skutkach błędem była próba stworzenia z nauczycieli maszyn do sprawdzania poprawności rozwiązywania zadań i buchalterów ocenkowych w miejsce przewodników oferujących informację zwrotną? O tym wszystkim opowiem w tym krótkim, mam nadzieję, wystąpieniu, po którym serdecznie będę zachęcać Państwa do polemiki i wymiany doświadczeń.
dr Krzysztof M. Maj
Groznawca, tutor akademicki i adiunkt w Katedrze Technologii Informacyjnych i Mediów na Wydziale Humanistycznym AGH; autor dwóch książek o teorii fantastyki, Allotopie (2015) oraz Światotwórstwo w fantastyce (2019); współtwórca i współprowadzący podcast Bunkier Nauki (https://www.youtube.com/@bunkiernauki); od 5 lat prowadzi subskrybowany przez blisko 100 tys. widzów kanał o edukacji i kulturze na YouTubie (https://www.youtube.com/@KrzysztofMMaj)