Bez krytycznego myślenia i kompetencji obywatelskich nie ma świadomego uczestnictwa w życiu społecznym, przyszłość wymaga obu. W świecie szybkich zmian społecznych i technologicznych te umiejętności stają się niezbędne do podejmowania odpowiedzialnych decyzji i aktywnego działania.
Warto skupić się na rozwijaniu tych kompetencji jako fundamentu aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i podejmowania świadomych decyzji. Analizie poddane zostaną strategie kształtowania umiejętności krytycznej analizy informacji, refleksji nad własnymi wartościami oraz odpowiedzialnego działania w różnych kontekstach społecznych. W szczególności podkreślona zostanie rola projektów partycypacyjnych i inicjatyw obywatelskich, które tworzą środowiska uczenia się przez całe życie. Celem jest pokazanie, że kompetencje te nie są abstrakcyjnymi ideami, lecz praktycznymi narzędziami pozwalającymi kształtować społeczeństwo otwarte i wrażliwe. Uczestnicy zyskają inspirację, jak rozwijać te umiejętności w codziennym życiu i w pracy edukacyjnej.
dr hab. Dorota Gierszewski
Wykładowczyni akademicka, badaczka, trenerka, mentorka, organizatorka społecznościowa i andragog. Pełni funkcję kierownika Pracowni Pedagogiki Społecznej i Andragogiki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jej pasją jest nieformalna edukacja dorosłych, obywatelskość, zaangażowanie społeczne oraz różnorodność kulturowa. Angażuje się w działania wspierające uczenie się przez całe życie, poszanowanie praw człowieka oraz kształtowanie postaw prospołecznych i obywatelskich. Skupia się na tworzeniu inspirujących środowisk edukacyjnych oraz promowaniu krytycznego myślenia i aktywnego zaangażowanie w procesach partycypacyjnych.
Ambasadorka EPALE Elektronicznej platformy na rzecz uczenia się dorosłych.