Ułatwienia dostępu

Jak prowadzić angażujące i efektywne zajęcia w świecie pełnym bodźców?

Inauguracyjne spotkanie cyklu „Dydaktyczne inspiracje” stało się przestrzenią refleksji i wymiany pomysłów na to, jak tworzyć angażujące zajęcia mimo przebodźcowania studentów.

Za nami inauguracyjne spotkanie z cyklu „Dydaktyczne inspiracje”, zatytułowane „Jak prowadzić angażujące i efektywne zajęcia w świecie pełnym bodźców?”, które odbyło się 9 kwietnia 2025 r. i stanowiło przestrzeń refleksji nad wyzwaniami dydaktycznymi wynikającymi z przebodźcowania studentów.

Dr Agnieszka Żur (Katedra Przedsiębiorczości i Innowacji UEK) i dr Krzysztof Lipecki (Katedra Turystyki UEK) podzielili się wiedzą o neurobiologicznych mechanizmach wpływających na proces uczenia się, pokazując, jak zmęczenie i nadmiar bodźców obniżają zdolność koncentracji, pamięci i zaangażowania.

Podkreślono, że rola nauczyciela akademickiego wykracza dziś poza przekazywanie wiedzy – obejmuje również projektowanie warunków sprzyjających równowadze poznawczej, refleksji i świadomemu odpoczynkowi. Główną uwagę poświęcono zjawisku przebodźcowania wśród młodych ludzi – studentów, definiując je jako stan nadmiernego obciążenia układu nerwowego wynikający z ciągłego bombardowania bodźcami z różnych źródeł. Wskazano, że głównymi przyczynami są wszechobecność technologii, intensywne korzystanie z mediów społecznościowych, wielozadaniowość oraz rosnące oczekiwania i tempo życia. Te czynniki prowadzą do chronicznego zmęczenia poznawczego, ograniczając zdolność do skupienia uwagi, przetwarzania informacji i zapamiętywania.

Spotkanie rozpoczęło się krótką prelekcją, ale największą wartość uczestnicy dostrzegli w części warsztatowej oraz w żywej dyskusji, która stała się przestrzenią wymiany pomysłów, refleksji i doświadczeń. Powstała bogata lista praktycznych rozwiązań pomagających niwelować skutki uboczne przebodźcowania podczas zajęć, a jednocześnie sprzyjających większemu zaangażowaniu studentów. Wśród nich znalazły się m.in. stosowanie grafik inspirowanych naturą w prezentacjach, wprowadzanie zmiennych form pracy, zadawanie kontrowersyjnych pytań oraz humorystyczne podejście do tematu. 

Spotkanie zakończyło się wspólnym wnioskiem, że zastosowanie prostych praktyk dydaktycznych wspierających regenerację mózgu i rozwijanie uważności, takich jak krótkie pauzy, zmiana kanału przetwarzania czy kontakt z naturą, pomagają tworzyć bardziej uważne, elastyczne i angażujące środowisko uczenia się.

Zapraszamy do obejrzenia foto i video relacji.

Pozostałe aktualności

V Sympozjum Dydaktycznym Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

Tło prezentujące koncepcję "papierowego mózgu"

Jak prowadzić angażujące i efektywne zajęcia w świecie pełnym bodźców?

Wsparcie szkoleniowe na UEK