Ułatwienia dostępu

Nauczyciel a świat AI
– perspektywa edukacji jutra

Prelegenci

Przemysław Bąbel
Zdjęcie przedstawia prof. dr hab Przemysława Bąbel

Przyszłość jest dzisiaj: Czego i jak powinniśmy uczyć?

Żyjemy w czasach, w których świat zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Tempo tych przemian jest tak duże, że często nie zdajemy sobie sprawy z ich skali i głębokości. Tymczasem system edukacji, jej cele i sposoby realizacji zmieniają się znacznie wolniej niż otaczający nas świat. Nadal łatwo dostrzec w nim echa dziewiętnastowiecznych idei nauczania. Wykład jest zaproszeniem do refleksji nad rolą edukacji w XXI wieku. Jakie cele powinna dziś realizować szkoła i uniwersytet? Czego właściwie powinniśmy uczyć i w jaki sposób? Będę przekonywał, że w świecie przeładowanym informacjami powinniśmy uczyć nie tylko wiedzy, lecz przede wszystkim umiejętności jej samodzielnego zdobywania, krytycznego myślenia i oceny wiarygodności źródeł. Zwrócę też uwagę, że coraz większego znaczenia nabiera zapomniana funkcja edukacji – wychowanie młodego pokolenia. Skuteczne nauczanie i wychowanie są jednak możliwe tylko wtedy, gdy oparte są na naukowo potwierdzonych metodach edukacyjnych, a nie na modnych, atrakcyjnych, lecz niezweryfikowanych naukowo trendach.

prof. dr hab. Przemysław Bąbel

jest psychologiem, profesorem z tytułem honorowym profesora zwyczajnego w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Należy do grona najbardziej wpływowych naukowców na świecie – dwukrotnie znalazł się w rankingu Uniwersytetu Stanforda i Elsevier obejmującym 2% najczęściej cytowanych badaczy (2023, 2025). Autor ponad 150 publikacji naukowych i ponad 100 popularnonaukowych. Jego badania nad uczeniowymi mechanizmami działania placebo, pamięcią bólu oraz psychologicznymi czynnikami wpływającymi na percepcję bólu były szeroko komentowane w międzynarodowych mediach, m.in. The New York Times, New York Magazine, CBS News i The Sunday Times.

Prof. Bąbel zajmuje się także zastosowaniem analizy zachowania i psychologii pamięci w edukacji oraz psychoterapii bólu przewlekłego i osób ze spektrum autyzmu.

Pełni funkcję prodziekana ds. naukowych Wydziału Filozoficznego UJ, prezesa Polskiego Towarzystwa Psychologii Behawioralnej, członka zarządu Society for Interdisciplinary Placebo Studies oraz Komitetu Psychologii Polskiej Akademii Nauk. Laureat nagrody PAN „Złoty Umysł – Mistrz Popularyzacji Wiedzy” (2008) i Nagrody Prezesa Rady Ministrów za osiągnięcia habilitacyjne (2018). W 2019 r. został wybrany Fellow of the Association for Psychological Science w uznaniu wybitnego wkładu w rozwój badań psychologicznych.

Zdjęcie przedstawia dr hab. Dorotę Gierszewski

Myśleć, by działać: Kompetencje obywatelskie i krytyczne w świecie jutra

Bez krytycznego myślenia i kompetencji obywatelskich nie ma świadomego uczestnictwa w życiu społecznym, przyszłość wymaga obu. W świecie szybkich zmian społecznych i technologicznych te umiejętności stają się niezbędne do podejmowania odpowiedzialnych decyzji i aktywnego działania.
Warto skupić się na rozwijaniu tych kompetencji jako fundamentu aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i podejmowania świadomych decyzji. Analizie poddane zostaną strategie kształtowania umiejętności krytycznej analizy informacji, refleksji nad własnymi wartościami oraz odpowiedzialnego działania w różnych kontekstach społecznych. W szczególności podkreślona zostanie rola projektów partycypacyjnych i inicjatyw obywatelskich, które tworzą środowiska uczenia się przez całe życie. Celem jest pokazanie, że kompetencje te nie są abstrakcyjnymi ideami, lecz praktycznymi narzędziami pozwalającymi kształtować społeczeństwo otwarte i wrażliwe. Uczestnicy zyskają inspirację, jak rozwijać te umiejętności w codziennym życiu i w pracy edukacyjnej.

dr hab. Dorota Gierszewski

Wykładowczyni akademicka, badaczka, trenerka, mentorka, organizatorka społecznościowa i andragog. Pełni funkcję kierownika Pracowni Pedagogiki Społecznej i Andragogiki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jej pasją jest nieformalna edukacja dorosłych, obywatelskość, zaangażowanie społeczne oraz różnorodność kulturowa. Angażuje się w działania wspierające uczenie się przez całe życie, poszanowanie praw człowieka oraz kształtowanie postaw prospołecznych i obywatelskich. Skupia się na tworzeniu inspirujących środowisk edukacyjnych oraz promowaniu krytycznego myślenia i aktywnego zaangażowanie w procesach partycypacyjnych.

Ambasadorka EPALE Elektronicznej platformy na rzecz uczenia się dorosłych.

Zdjęcie przedstawia prof. dr hab. Joanna M. Moczydłowską

Bezpieczeństwo psychologiczne jako warunek innowacyjności w szkołach i uczelniach

prof. dr hab. Joanna M. Moczydłowska 

Profesor nauk społecznych, doktor habilitowana w dziedzinie nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości, doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie psychologia. Konsultantka w obszarze doradztwa personalnego, zarządzania kompetencjami oraz diagnozy relacji w organizacjach.
Kierownik Katedry Zarządzania, Ekonomii i Finansów na Wydziale Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej.
Wykładowczyni w programach MBA w Polskiej Akademii Nauk, Uczelni Łazarskiego w Warszawie, Uniwersytecie Medycznym w Lublinie.

Autorka i współautorska bestsellerów wydawniczych takich jak: Zjawiska kryzysowe w organizacji, Przemysł 4.0 (?). Ludzie i technologie, Patologie i dysfunkcje w organizacji, Organizacja inteligentna generacyjnie, Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie pracowników, Zarządzanie zasobami ludźmi, Nowe koncepcje zarządzania ludźmi i wielu innych prac naukowych oraz popularnonaukowych dotyczących psychologicznych aspektów zarządzania kapitałem ludzkim. Redaktor naczelna kwartalnika Akademia Zarządzania.

www.moczydlowska.pl

Zdjęcie przedstawia dr Krzysztofa M. Maja

O potrzebie przewodnictwa i nauczania indywidualnego

Na początek liczby — ostatecznie jesteśmy na Uniwersytecie Ekonomicznym. 70% uczniów korzysta z nauczania indywidualnego w postaci korepetycji oraz zewnętrznych usług korepetycji pod e8 oraz maturę. Polski rynek korepetycji w 2024 roku szacowany był ponad 4 mld złotych. Ponad 60 tys. uczniów korzysta z edukacji domowej, która jest systematycznie prywatyzowana. Program Tutoring AGH zwrócił 100% satysfakcji ze strony uczestników jako pierwszy program dydaktyczny w historii uczelni. Tendencja jest zauważalna i jasna: tak jak po umasowieniu łańcuchów produkcji rzemiosło i rękodzielnictwo przeniosło się do sektora towarów luksusowych, a wiele polskich firm odzieżowych segmentu premium odniosło gigantyczny sukces (przykłady: Miler, Poszetka, Macaroni Tomato, Zack Roman), tak po umasowieniu edukacji nauczanie szyte na miarę zaczęło być doceniane w sposób bezprecedensowy. Także dlatego, że jest niezwykle skuteczne, a w ostateczności zawsze docenia się to, co stworzone ręką ludzką i dla ludzi. 

Jak przenieść tego rodzaju praktyki do nauczania umasowionego, którego i ja jestem nolens volens przedstawicielem? Jak pracować indywidualnie z grupą kilkunastu osób na seminarium, jak z grupą kilkuset osób na zajęciach, a jak z grupą kilkudziesięciu osób w klasie szkolnej? Jak mogą w tym nas wspomóc aplikacje webowe i mobilne? Dlaczego w tym kontekście pozbywanie się smartfonów ze szkół jest szkodliwą głupotą? Dlaczego tym samym jest zadawanie zadań domowych w dobie świetnie rozwiązujących je modeli językowych (LLM), zwanych potocznie sztuczną inteligencją? Dlaczego tragicznym w skutkach błędem była próba stworzenia z nauczycieli maszyn do sprawdzania poprawności rozwiązywania zadań i buchalterów ocenkowych w miejsce przewodników oferujących informację zwrotną? O tym wszystkim opowiem w tym krótkim, mam nadzieję, wystąpieniu, po którym serdecznie będę zachęcać Państwa do polemiki i wymiany doświadczeń.

dr Krzysztof M. Maj

Groznawca, tutor akademicki i adiunkt w Katedrze Technologii Informacyjnych i Mediów na Wydziale Humanistycznym AGH; autor dwóch książek o teorii fantastyki, Allotopie (2015) oraz Światotwórstwo w fantastyce (2019); współtwórca i współprowadzący podcast Bunkier Nauki (https://www.youtube.com/@bunkiernauki); od 5 lat prowadzi subskrybowany przez blisko 100 tys. widzów kanał o edukacji i kulturze na YouTubie (https://www.youtube.com/@KrzysztofMMaj)