Joanna Mytnik

Edukacja w cieniu AI: konsekwencje dla procesów poznawczych i uczenia się
GenAI ma potencjał rewolucjonizować edukację, ale jej efektywność zależy od przemyślanego wdrożenia. Sposoby, w jaki nauczyciele prowadzą uczniów i studentów w procesie edukacyjnym i na ile są świadomi zmian zachodzących za sprawą nowych technologii stają się kluczowe. Narzędzia GenAI mogą znacząco wpłynąć na proces uczenia się wymagając od nauczycieli przyjęcia strategii, które rozwijają u uczniów i studentów metarefleksyjne podejście do swojego uczenia się, umiejętności kontroli metapoznawczej oraz kompetencje w zakresie współpracy (interpersonalnej i technologicznej). To dziś krytyczny zestaw umiejętności poznawczych.
Uczniowie i studenci korzystający z GenAI krótkoterminowo osiągają lepsze wyniki, jednak długofalowo zdają się tracić na samodzielnym rozwijaniu tych kompetencji. Zagrożenia obejmują osłabienie krytycznego myślenia, iluzję mistrzostwa, uzależnienie od technologii, wzrost nierówności edukacyjnych, zanik współpracy, kryzys zaufania do wiedzy.
Kluczowe pytania dotyczą tego, jak utrzymać krytyczne myślenie w dobie automatyzacji i jak zniwelować nierówności dostępu do technologii. Podczas wystąpienia dokonamy analizy potencjalnie negatywnych skutków wdrażania GenAI do procesu edukacyjnego koncentrując się na jej wpływie na rozwój umiejętności poznawczych, krytyczne myślenie, sposobów uczenia się i oceniania.
dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG
Biolożka, naukowczyni i wykładowczyni akademicka (od 1999 roku) i liderka zespołu Centrum Nowoczesnej Edukacji w Politechnice Gdańskiej (od 2020 roku).
Jej pasją jest projektowanie ekosystemów uczenia się w oparciu o najnowsze wyniki badań neuronaukowych i w uważności na potrzeby drugiego człowieka. Fascynuje ją poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań w obszarze edukacji.
Od 2010 roku prowadzi szkolenia nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych (w tym ponad 300 godzin szkoleń z AI), wspiera budowanie innowacyjnych ekosystemów uczenia się i doceniania nauczycieli. Jest przeciwniczką stopni szkolnych i opresyjnego systemu edukacyjnego. Kluczowe obszary eksperckie: zmiana w edukacji, neuronauki, gamifikacja, AI w edukacji, nowe technologie, ocenianie bez stopni, aktywny wykład. Od ponad 25 lat uczy małych, młodych i dorosłych ludzi wykorzystując niestandardowe, autorskie metody i narzędzia dydaktyczne.
Pomysłodawczyni strategii EDUxAI w PG, autorka kilkudziesięciu wykładów, szkoleń i webinarów z zakresu AI w edukacji. www.joannamytnik.com.pl
Joanna Rzońca

Wygodny fotel czy trampolina? Sztuczna inteligencja w edukacji
Czy sztuczna inteligencja to wygodny fotel, który przejmuje za nas pracę, czy raczej trampolina, pozwalająca skoczyć na wyższy poziom intelektualny i kreatywny?
Podczas interaktywnego spotkania zmierzymy się z popularnymi przekonaniami o AI w edukacji, eksplorując jej potencjał i pułapki. Skupimy się nie tylko na efektach, ale przede wszystkim na procesie uczenia się – zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Przedstawione zostaną konkretne strategie i narzędzia, które pomogą świadomie wykorzystywać AI: wspierając rozwój, a nie zastępując kluczowych kompetencji.
Zapraszamy do dyskusji, eksperymentowania i refleksji – bo przyszłość edukacji nie pisze się sama!
dr Joanna Rzońca
Doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie nauk o sztuce. Absolwentka andragogiki, kulturoznawstwa oraz bibliotekoznawstwa.
Od 2005 roku nieprzerwanie pracuje IV Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie. W latach 2020-2023 pracowała w Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli, z którym związana jest do dziś. Specjalizuje się w komunikacji wizualnej, procesie uczenia się i rozwoju osobistego starszej młodzieży i dorosłych. Prowadzi kursy i szkolenia w zakresie twórczego i efektywnego przekazywania wiedzy
Zajmuje się również projektowaniem graficznym treści edukacyjnych, tworząc „kreacje dla wiedzy”. Od 2021 roku współpracuje z platformą Canva jako jedna z Kreatorek, tworząc autorskie szablony i elementy graficzne dostępne dla szerokiego grona użytkowników. Prowadzi zajęcia „Marka osobista w mediach społecznościowych” oraz „Edukacja zdalna dorosłych” na specjalizacji Społeczeństwo cyfrowe w Instytucie Socjologii UJ.
Przemysław Tomczyk

ChatGPT na smyczy studenta – czy edukacja gotowa jest na taki przewrót?
Przyzwyczailiśmy się, że sztuczna inteligencja oferuje studentom gotowe odpowiedzi, wspiera analizę i porządkuje wiedzę. A gdyby odwrócić ten proces i zmusić AI do nauki od studentów?
Podczas tego wystąpienia opowiem o eksperymentalnym podejściu, w którym to studenci trenują własnych agentów ChatGPT, dostosowując ich do specyfiki poszczególnych zajęć akademickich. Student staje się trenerem, twórcą i właścicielem narzędzia, które sam szkoli, dostrajając je do własnego stylu myślenia i pracy. Brzmi rewolucyjnie, ale niesie też ryzyko: utratę krytycznego myślenia, powstanie błędnych lub tendencyjnych treści oraz zagrożenie automatyzacją nauki.
W wystąpieniu pokażę przykłady udanych i mniej udanych prób, przedstawię scenariusze wdrożenia tego podejścia na zajęciach oraz konkretne narzędzia wspierające studentów w odpowiedzialnym treningu AI. Zmierzę się też z kontrowersyjnym pytaniem: czy jesteśmy gotowi na konsekwencje tego, że ChatGPT zacznie naśladować studentów? To, co dziś jest eksperymentem, jutro może zmienić akademicką rzeczywistość – albo całkowicie ją zburzyć.
dr Przemysław Tomczyk
Doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu.Doktorat obronił w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie 2015. Adiunkt w Katedrze Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego.
Specjalizuje się w zakresie roli sztucznej inteligencji w pisarstwie naukowym oraz automatyzacji nauki. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych oraz kanału na YouTube „dr Przemek Tomczyk AI”. https://www.youtube.com/@drprzemek
Prowadzi szkolenia z zakresu analizy statystycznej i wykorzystania sztucznej inteligencji w pracy naukowej.
Przemysław Tomczyk, PhD in economics in the field of management sciences. He defended his PhD thesis at the Warsaw School of Economics in 2015. Assistant professor at the Department of Marketing at Kozminski University.
He specializes in the role of artificial intelligence in scientific writing and science automation. Author of several dozen scientific publications and the YouTube channel „dr Przemek Tomczyk AI”. https://www.youtube.com/@drprzemek
Teaches how to write scientifically more ethical, faster and better using artificial intelligence.
Piotr maczuga

Fr-AI-kenstain! Edukacyjny potwór czy nowa era dydaktyki?
Sztuczna inteligencja otwiera nowe możliwości w edukacji, ale czy jej wykorzystanie to rewolucja, czy eksperyment na granicy kontroli? W trakcie warsztatu podejmiemy wyzwanie stworzenia pełnowartościowej jednostki dydaktycznej w zaledwie półtorej godziny, wykorzystując AI do generowania treści tekstowych, dźwiękowych i wideo. Celem będzie stworzenie profesjonalnej lekcji multimedialnej z realistycznym awatarem nauczyciela – wszystko w pełni zgodne z celami kształcenia i założeniami metodycznymi.
Krok po kroku przejdziemy przez analizę źródeł, opracowanie metodyki, tworzenie skryptów, generowanie treści audio oraz wideo. Wykorzystamy szereg różnych narzędzi AI, aby sprawdzić, czy w tak krótkim czasie można przygotować wartościowy materiał dydaktyczny.
Czy technologia AI może wspierać nauczycieli akademickich w nowy, efektywny sposób? A może tworzymy edukacyjnego potwora, który wymknie się spod kontroli? Warsztat dostarczy praktycznej odpowiedzi na te pytania, ukazując zarówno potencjał, jak i wyzwania związane z automatyzacją procesu nauczania z wykorzystaniem AI.
Piotr Maczuga
Fundacja Digital Creators
Praktyk od ponad 15 lat związany zawodowo z branżą edukacyjną i multimedialną jako twórca, producent, publicysta i dydaktyk.
Projektował i prowadził studia wideo i przestrzenie multimedialne (m.in. w Centrum Nowych Technologii Digital Knowledge Village w Warszawie). Współpracował z ramach kilkudziesięciu projektów z edukatorami z ponad 20 krajów. Wyprodukował kilka tysięcy konferencji online, webinarów, podcastów i kursów online.
Prowadzi warsztaty i szkolenia dla firm i instytucji publicznych w zakresie cyfrowych narzędzi i ich wykorzystania w edukacji oraz marketingu. Prowadzi również zajęcia w WSB Merito w Poznaniu i w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, gdzie współtworzy Biuro Wsparcia Kształcenia.
Fundator Fundacji Digital Creators. Ambasador EPALE – elektronicznej platformy na rzecz uczenia się dorosłych, stworzonej przez Komisję Europejską. Stypendysta KPO dla kultury w dziedzinie etycznego i bezpiecznego stosowania generatywnej sztucznej inteligencji w edukacji i sztukach wizualnych.
Arkadiusz Nalepka

W krAInie wyzwań i nieporozumień edukacyjnych: Algorytmy Inspiracji
Czy AI to tylko inteligentna wyszukiwarka, czy może inspirujący asystent w procesie nauczania?
Podczas seminarium warsztatowego wspólnie odkryjemy, jak świadomie i twórczo wykorzystywać sztuczną inteligencję – nie tylko jako narzędzie do automatyzacji, ale także jako wsparcie w rozwoju intelektualnym i kreatywnym. Przyjrzymy się, jak kształtować uczniów i studentów nie jako biernych konsumentów technologii, lecz aktywnych prosumentów, którzy potrafią efektywnie współpracować z AI.
Dzięki praktycznym przykładom i interaktywnym demonstracjom poznacie strategie optymalizacji promptów, zastosowanie AI w grach edukacyjnych oraz symulacjach debat.
Arkadiusz Nalepka
Nauczyciel konsultant Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli
Od lat szkoli nauczycieli oraz wspomaga szkoły w obszarach wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w dydaktyce przedmiotów nieinformatycznych (dydaktyka cyfrowa), informatyki oraz edukacji historycznej i obywatelskiej. Koordynator projektów lokalnych i europejskich z zakresu nowych technologii i wspomagania nauczycieli. Kierownik merytoryczny projektu „LDC – Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej dla Szkół Województwa Małopolskiego” 9.6 PO KL. Posiada uprawnienia edukatorskie z andragogiki oraz wieloletnie doświadczenie pedagogiczne, jako nauczyciel szkoły średniej i gimnazjum. Pasjonuje go łączenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych i informatycznych z kompetencjami miękkimi w obszarze projektowych metod pracy z
uczniem takich jak STEAM, Webquest czy eduSCRUM. Od 2021 r. fascynuje go wykorzystanie AI w procesach nauczania i uczenia się, a zwłaszcza w storytellingu oraz do pracy projektowej. Z zamiłowania pozostaje historykiem, podróżnikiem oraz kolekcjonerem współczesnych mitów i legend.
Magdalena Chałupczak

Co się stanie, gdy damy studentom dużo swobody i AI do pomocy?
W erze powszechnej wirtualizacji procesów komunikacji powrót do bezpośrednich, tradycyjnych form współpracy może przynieść wiele korzyści, zwłaszcza w kontekście edukacji. Największy potencjał wykazują rozwiązania integrujące działania o charakterze społecznym z zastosowaniem zaawansowanych technologii.
Doświadczenie studentów uczestniczących w zajęciach z przedmiotu Wirtualizacja pracy mogą być tego najlepszym dowodem. Celem panelu jest przedstawienie założeń i sposobu kształcenia z jednoczesnym zastosowaniem kreatywności studentów i sztucznej inteligencji. Efektem tego współdziałania jest 40 gier planszowych, w projektowaniu których studenci doskonalili umiejętność uczenia się z AI, a także współpracę i komunikację w małych zespołach. Równolegle zdobywali wiedzę z przedmiotu wymagającego znajomości szerokiego spektrum zagadnień — od ewolucji współczesnego rynku pracy i jego aspektów prawnych, aż po praktyczne kwestie związane z pracą zdalną.
Przeprowadzony eksperyment zakończył się w sposób niezwykle inspirujący — siedem najlepszych projektów, wyłonionych w drodze merytorycznego głosowania, zostało zaprezentowanych podczas Festiwalu i Targów Gier Planszowych BookGame w Krakowie, które wzbudziły zainteresowanie wśród odwiedzających.
dr Magdalena Chałupczak
Adiunkt w Katedrze Zachowań Organizacyjnych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
Prace naukowo-badawcze realizuje w naukach o zarządzaniu i jakości w nurcie praktycznym, na poziomie zarządzania funkcjonalnego w subdyscyplinie zarządzania zasobami ludzkimi w typie zarządzania publicznego. Interdyscyplinarne ujęcie problemów badawczych jak i wielokierunkowy obszar wykształcenia pozwalają na międzyobszarowe działania w aspekcie zarządzania.
Aleksandra Witoszek-Kubicka

VR na scenie: trening kompetencji komunikacyjnych wspierany przez AI
Wystąpienie będzie poświęcone zastosowaniu nowoczesnych technologii w rozwijaniu kompetencji komunikacyjnych. Uczestnicy zapoznają się z aplikacjami VR, które oferują immersyjny trening komunikacji werbalnej oraz wystąpień publicznych, umożliwiając analizę kluczowych elementów komunikacji, takich jak intonacja, tempo mówienia, gestykulacja i kontakt wzrokowy.
W ramach sesji zostaną zaprezentowane narzędzia wspierane sztuczną inteligencją, które umożliwiają precyzyjną ocenę tych aspektów, wspierając rozwój umiejętności komunikacyjnych w sposób spersonalizowany. Uczestnicy otrzymają również praktyczne wskazówki dotyczące korzyści oraz wyzwań związanych z implementacją technologii VR w dydaktyce, oparte na rzeczywistych doświadczeniach.
Sesja będzie prowadzona przez dr Aleksandrę Witoszek-Kubicką z udziałem studentów Koła Naukowego Zachowań Organizacyjnych IDEA i drugiego opiekuna koła – mgr inż. Krzysztofa Rudzińskiego
dr Aleksandra Witoszek-Kubicka
Adiunkt w Katedrze Zachowań Organizacyjnych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, kierownik Laboratorium Grywalizacji UEK.
Wykładowca i certyfikowany tutor akademicki, specjalizujący się w zachowaniach organizacyjnych, gamifikacji oraz technologiach immersyjnych. Angażuje się w inicjatywy wspierające przedsiębiorczość i innowacje wśród studentów oraz uczniów. Pełni funkcję opiekuna Koła Naukowego IDEA oraz tutora w programie WISE UEK.
Prowadzi szkolenia dla uczniów szkół średnich, którzy przygotowują projekty biznesowe w ramach różnych inicjatyw. Od 2023 roku jest członkiem komisji, a następnie kapituły konkursowej „Bądź nowoczesnym Przedsiębiorcą w swojej Ojczyźnie” dla uczniów szkół w Małopolsce. Naukowo jest obecnie zaangażowana w badania nad zastosowaniem technologii immersyjnych w zarządzaniu kapitałem ludzkim.